Luhtaanmäen liittymä

010

Poikkesin työmatkalla Vantaalla Seutulan koululla, jossa esiteltiin Vt 3 Helsinki – Hämeenlinna ja mt 132 parantamisen tiesuunnitelmaa Luhtaanmäen eritasoliittymässä. Suomeksi sanottuna kyseessä oli siis Hämeenlinnan väylän ja Klaukkalantien liittymän parantamisen tiesuunnitelma. Kiitoksia someaktiivi Tarikalle vinkistä, että tällainen tilaisuus Vantaalla oli järjestetty.

Itseäni kiinnosti lähinnä se, että kuinka paljon tiesuunnitelma ulottuu Klaukkalan suuntaan ja antaako se Klaukkalantien kehittämiseen jonkinlaista veto- tai työntöapua.

Muutamalla silmäyksellä kävi selväksi, että suunnitelman fokus on nimenomaan risteysalueen itäpuolelle kaavoitetun liikenneasema/huoltoasemakompleksin liikennejärjestelyt. Klaukkalantie tulee jatkumaan hieman  risteyksen yli ja kaartamaan pohjoiseen liikenneaseman alueelle.

011

Klaukkalan suuntaan Klaukkalantie levenisi nelikaistaiseksi, mutta ei edes Luhtaanmäentien risteykseen asti. Ennen risteystä Klaukkalantie kapenisi 2-kaistaiseksi. Mielenkiintoinen yksityiskohta on tuossa yllä olevassa kuvassa oikealla näkyvä Hämeenlinnan väylältä nouseva ramppi. Kun se kaartaa nykyisin jouhevasti moottoritien yli kohti Klaukkalaa, niin uudessa tiesuunnitelmassa rampin päässä on T-risteys, johon tulee liikennevalot. Pitäähän liikenneasemalta päästä pois – myös ruuhka-aikaan, jolloin Keimolan suunnasta palaaville työmatkalaisille läsähtää rampin päässä punaiset valot. Jos iltapäivän paluuliikenne nykyisin matelee tuossa kohtaa, niin liikennejärjestelyjen jälkeen se tulee takuuvarmasti ainakin punaisten aikana seisomaan.

Huomattavaa tuossa suunnitelmassa on myös se, että liikenneasemalta pohjoiseen moottoritielle ei pääse suoraan ramppia pohjoiseen moottoritien itäreunaa, vaan nämä joutuvat ajamaan samaan valoristeykseen ja kääntymään ensin etelän suuntaan trumpettirampille – siis risteämään Keimolan suunnasta tulevien kanssa.

Vuodelta 2007 peräisin olevassa asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa mainitaan, että tuolle liikennealueelle olisi tulossa huoltoaseman, ja  rekkaparkkien lisäksi mm. päivittäistavarakauppa, erikoisliikkeitä ja ravintola, yhteensä noin 3000 kem2. Ei siis ihan vaatimaton kauppapaikka. Parantanee jonkin verran klaukkalalaisten palveluita, mutta valitettavasti Vantaan puolella.

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.