Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunta hälytettiin ylimääräiseen kokoukseen Klaukkalan Viirinlaakson asemakaavan hyväksymispäätöksestä tehtyjen valitusten vuoksi.
Esityslistan mukaan kunnanvaltuuston 8.10.2014 tekemään hyväksymispäätökseen ovat tehneet Hallinto-oikeudelle valituksen Kiinteistö Oy Viirintori ja Rauno Rautio.
Nyt lautakunta antaa kunnanhallitukselle lausunnon asiasta, jonka jälkeen se etenee kunnanhallituksesta kunnanvaltuustoon ja edelleen Hallinto-oikeuteen.
Kaavavalitusten käsittelyssä saa varautua 8-12 kuukauden käsittelyaikaan, jonka jälkeen on vielä mahdollinen Korkeimman hallinto-oikeuden käsittely.
Eli Klaukkalan keskeisimmän osan hankkeet Viirinlaaksossa ovat jumurissa vähintään noin vuoden verran – mikäli valitukset etenevät Hallinto-oikeuden käsittelyyn.
Hei!
Kiitos jälleen tietojen päivityksestä Viirinlaakson suhteen ja myös Vantaan Luhtaanmäen kauppojen näkökulmista. Toivottavasti tuo projekti saadaan eteenpäin myös joukkoliikenteen kannalta. Nythän Klaukkalan vuoroja tulee vuoden alusta jopa lisää ja Kehäradan aloittaessa liikennöinti asemalla lisääntyy varmaan vielä lisää. Viirinlaakson viivästyessä aseman infra/ ilmeisesti jo 20 vuotta väliaikaisella paikalla) on sitten vielä vuosia entisellään eli vaan pari katosta, lähtöjen näyttötaulu tien takana näkymättömissä, aseman läpi menee koko ajan vilkastuva Ylitilantie(Tilantien kerrostalojen rakentuminen, lämpövoimalaitoksen laajentuminen) jne jne. ja liikennevalojen seutukin on jotenkin ahdas kääntyvälle liikenteelle siinä suhteessa, miten vilkasta bussiliikenne ja muu kääntyvä liikenne joka suuntaan aseman kohdalla oikeasti on. Lisääntyvät vuorotkaan eivät täysin houkuttele, jos niillä pääsee kulkemaan vaan hitaasti ruuhkaisia kohtia. Liityntäparkkipaikkoja on sentään tullut lisää, hyvä niin.
Mitkä muuten ovat kunnan intressit Haikalassa…kunta on nyt ilmeisimmin ostamassa 3 eri maa-alaa(yht. 17 hehtaaria yksityisiltä tahoilta verohuojennusta vauhdittamana.) Kun nuo alueet tukeutuvat melkein vanhaan asutukseen Haikalassa, niitä pistetään jatkossa varmaan asuntokäyttöön. Menevätkö nuo siis enemmän pitkä ajan reserviksi ohikulkutiehen tukeutuvina seutuina vai mikä on kunnan suunnitelma noiden suhteen? Kun asun itse Mäntysalossa, nuo lähikulmat kiinnostaa…
Minäkin olen tainnut olla jo pari kertaa myöntämässä nykyisen “linja-autoaseman” rakennuksen väliaikaiselle rakennusluvalle jatkoaikaa. Epäilen, että ainakin kerran tehdään sama operaatio. Harva on yhtä pysyvää kuin väliaikainen.
Aika pitkään on vältytty kaavavalituksilta kunnassa, mutta nyt näyttää sekin yleistyvän. Kun keskustoja aletaan tiivistää tavoitteiden mukaisesti, niin valitusherkkyys nousee. Valitettavasti jokainen valitus – oli peruste mikä tahansa – aiheuttaa kohtuullisen pitkän prosessin.
Maanostot käsitellään kuntasuunnittelulautakunnassa. Haikalan Ketunkallion alueen maanostoista minulla on sama tieto kuin julkisissa asiakirjoissa. Kartan perusteella tila on kunnan ja tulevan kaavoituksen kannalta järkevän tuntuinen hankinta. Yhtenäinen alue, joka rajoittuu nykyiseen asutukseen ja on tulevassa Klaukkalan osayleiskaavassakin määritetty osin asuinalueeksi. Jollakin aikavälillä varmasti nousee kaavoitusohjelmaan – pientaloalueita kunnan omalla maalla ei turhan paljon Klaukkalassa ole. Voisi olettaa, että ajoitus menee samoihin ohikulkutien kanssa, kuten ounastelit.
Nurmijärven kunta näyttää maksavan raakamaasta noin kaksinkertaisen hinnan verrattuna esim. Vantaan kaupungin maksamiin hintoihin Luhtaanmäen alueella.